Överviktig med hemorrojder

Bär du runt på extra vikt kan det orsaka en mängd olika hälsoproblem. Hemorrojder i och runt ändtarmsöppningen er en av dessa. De extra kilona skapar tryck på tarmarna och när avföringen skall ut blir det extra slitage på tarmväggarna och ringmusklerna i ändtarmens öppningen.

Överviktiga har anlag för hemorrojder

Övervikt eller fetma i sig orsakar inte hemorrojder, men många av de livsstilsrelaterade vanor som är vanligare hos överviktiga personer ger en ökad risk för att få hemorrojder.

Den första riskfaktorn är brist på fiber i kosten. Många överviktiga människor har inte tillräckligt sunda matvanor och äter en fiberfattig kost. Fiber är viktigt för att förhindra förstoppning och hård avföring som leder till att hemorrojder kan bildas.

En annan faktor är för lite fysisk aktivitet. Regelbunden motion är inte bara bra för det allmänna välbefinnandet utan ökar även tarmens aktivitet. Tarmen kan då lättare transportera innehållet framåt och innehållet blir mjukare. Det bidrar till att minska trycket på anus, vilket minskar risken för hemorrojdbesvär. Stillasittande personer löper större risk att utveckla hemorrojder.

Ändrad diet kan förebygga hemorrojder

Lyckligtvis är den kost som kan hjälpa dig att gå ner i vikt densamma som också kan hjälpa mot hemorrojder. De viktigaste ämnena i födan för att förebygga hemorrojder är fibrer, vilket i allmänhet är de livsmedel som också har lågt fettinnehåll och låga sockervärden.

Minst 25g fiber dagligen hjälper dig att främja tarmhälsan och förebygga hemorrojder. Genom att äta livsmedel som innehåller mycket fibrer, kommer du automatiskt att minska på de livsmedel som är rika på fett och socker. Den bästa källan till kostfiber är frukt och grönsaker. Till exempel spenat och selleri är båda rika på olösliga fibrer, det vi kallar för ”grovfoder.” Den här typen av fibrer hjälper till att förbättra avföringen och uppmuntra tarmrörelser.

Den andra typen av fiber, som kallas lösliga fibrer, finns i havrekli, nötter, frön och bönor. Fibrerna förvandlas till en gel i tarmen som absorberar vatten och främjar rörelse. Introducerar du dessa livsmedel i din kost så kommer din hälsa att förbättras, vikten minskas och du förebygger hemorrojder.

Fysisk aktivitet för att minska fetma och hemorrojder

Brist på fysisk aktivitet kan leda till fetma och en stillasittande livsstil är en primär riskfaktor för hemorrojder. Det konstanta trycket på anus från att sitta på hårda ytor under lång tid kan leda till att venerna blir svullna och smärtsamma. Genom fysisk aktivitet får du inte bara bättre avföring, det kan också hjälpa till att minska din vikt och risken för att utveckla hemorrojder. Du behöver inte vara en atlet för att få in viktminskning i ditt liv. I själva verket är det bättre att börja långsamt och lätt med ett träningsprogram.

Snabbfakta om hemorrojder

  1. Många livsstilsrelaterade vanor hos överviktiga människor ger en ökad risk för att få hemorrojder.
  2. Den första riskfaktorn är brist på fibrer i kosten.
  3. Den andra riskfaktorn är för lite fysisk aktivitet.

De viktigaste näringsämnena är fibrer, vilket i allmänhet är de livsmedel som har lågt fettinnehåll och låga sockervärden